Motorrijden populair onder ouderen, ook klassiekers in trek: 'Oude motoren veel mooier'

Klassieke motoren zijn populair onder ouderen
© ANP / Rias Immink
Drenthe is met al zijn mooie dorpen en wegen een walhalla voor motorrijders. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat onze provincie relatief gezien de meeste motoren telt.
In de afgelopen tien jaar steeg het aantal mensen met een motor elk jaar, maar vooral de 65-plussers steken erbovenuit. Ten opzichte van 2014 nam dat aantal met 59 procent toe naar ruim 15.000.

Klassieke motoren

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt verder dat oudere motorrijders ook vaker een oude motor hebben. Ruim een kwart van de motorfietsen van 65-plussers is veertig jaar of ouder.
Rob Remmerswaal van Wisper-Classics uit Wezup herkent dat beeld. "Absoluut", zegt hij stellig. "Ik durf wel te stellen dat de meeste klanten aan wie ik klassieke motoren verkoop boven de 60 zijn."
Mensen gaan op hun knieën en zeggen: wow. Dat zie ik niet gebeuren bij moderne motoren.
Rob Remmerswaal, handelaar in klassieke motoren
Sentiment speelt volgens Remmerswaal vaak een belangrijke rol bij het kopen van een klassieker. "Ik zie mensen die in een grijs verleden een bepaalde motorfiets hadden, of destijds ergens van gecharmeerd waren", legt hij uit. "En nu hebben ze geld om zoiets eindelijk te kopen."
Een andere reden die hij aangeeft, is smaak. "Een deel van de mensen - en daar hoor ik zelf ook bij - vindt moderne motorfietsen er niet uitzien", lacht hij. "De oudere motoren hebben veel meer esthetiek."
Remmerswaal beschrijft een Yamaha TX750 uit begin jaren 70. "Ik heb mensen gehad die op hun knieën gaan en zeggen: wow. Dat zie ik niet gebeuren bij moderne motoren."
Tekst gaat verder na de foto.
Een Yamaha TX750, waar Remmerswaal (inzet) gek op is
© Wisper-Classics
De handelaar in klassieke motoren ziet daarnaast een verschuiving. Toen hij zijn bedrijf rond 2010-2011 begon, verkocht hij motoren uit de periode 1955 tot 1985. "Maar die periode is tien tot vijftien jaar opgeschoven. In 2011 kon ik makkelijk een motor uit 1958 verkopen, nu is dat veel moeilijker."
De 65-plussers van vandaag hebben meestal meer gevoel bij motoren uit bijvoorbeeld de jaren 70, de periode waarin zij volwassen werden en een motorrijbewijs haalden. "Ik ben zelf van 1955. Toen ik een jaar of 18 was, kwam Yamaha met de XS650", vertelt hij. Een motor waar hij 'verliefd' op werd.
"Toen ik rond 2010 begon met het restaureren van motoren, was het voor mij glashelder: het moest een Yamaha uit begin jaren 70 zijn." Liefhebbers grijpen dus graag terug op de motoren van hun jeugd. Remmerswaal is geen uitzondering.

'Zulke motoren blijven hangen'

Voor Derk Wekema uit Hooghalen zijn dat klassieke Metzeler-motoren. "Daar ben ik mee begonnen", zegt hij. "Zulke motoren blijven hangen. Later ben ik overgestapt naar Japanners en ik race nog met een BSA-oldtimer. Die motoren spreken mij aan."
Wekema organiseert elk jaar de Classic Race in Grolloo, een demonstratiedag met oude motoren. "Het zijn geen racedagen", benadrukt hij. "Dan zit je weer met allemaal regelementen." Het is vooral een gezellige dag, aldus Wekema. Op 1 juni staat de volgende Classic Race op het programma.
Tekst gaat verder na het kader:
Drukte bij speciaalzaken en garages
In heel Drenthe staan bijna 60.000 motoren geregistreerd, ruim 7 procent meer dan tien jaar terug. Dat motorrijden al jaren aan populariteit wint, zien bedrijven en garages ook. "Dat merken we aan alles", zegt Robert Dijkman van Gebben Motoren in Rogat.
In de afgelopen vijf jaar steeg daarnaast het aantal vrouwen met een motorrijbewijs met ruim een tiende. "Dat zien wij ook, dat is heel mooi."
Niet alleen de verkoop van motoren en kleding loopt goed, ook in de werkplaats is het aanpoten. "Daar is bijna niet tegenop te werken. Voor een normale beurt moet je vijf tot zes weken wachten. Het is ook lastig om aan personeel te komen. Het blijft gewoon druk."
En ook tijdens zulke klassiekerdagen zijn de meeste hoofden grijs en kalend. "Het is inderdaad veel 65-plus, maar het hangt ook wel af van de categorie." De 50cc-motoren zijn volgens hem vanwege de techniek juist populair bij jongeren.
Klassieke motoren zijn hoe dan ook populair. "Als ik bij mij in de club kijk, dan is er wel een grote groep die de racemotoren van de jaren 50, 60 en 70 mooi vindt." Vooral de techniek van oudere motoren spreekt aan, stelt Wekema. "Nu is het veel plastic. Bij de oudere types zie je de techniek nog, dat spreekt mensen meer aan."
Nog even sleutelen voor de Classic Race in Grolloo
© RTV Drenthe

Heb je een nieuwstip, nieuwe informatie óf heb je een foutje gespot? Stuur een bericht, foto of filmpje via WhatsApp of mail de redactie.